Miquel Vilà neix a Barcelona, 1940. Estudia a L' Escola Superior de Belles Arts de Sant Jordi i en el Conservatori de les Arts del Llibre a Barcelona. La seva obra figura en el Museu d'Art Modern de Nova York, els Museus d' Art Contemporani de Madrid i Sevilla i en el Museu de Sofia a Bulgaria. La seva obra està representada en les col.leccions del Banc de Sabadell, la Fundació "La Caixa", la Biblioteca Nacional de Catalunya, la Biblioteca Nacional de Madrid, la Fundació Pere Vergés, la Fundació Vila Casas, la Col.lecció Bassat d'Art Contemporani de Mataró o l'Ajuntament de Barcelona entre altres.
Viu i treballa a Barcelona i Menorca.
Miquel Vilà (Barcelona, 1940) duu al llenç la Menorca més íntima. El pintor català –casat amb una menorquina– respira a l'oli el súmmum natural d'una Illa que viu durant les seves estades temporals.
La prestigiosa Sala Parés del carrer Petritxol de Barcelona acull fins el proper dia 26 la mostra "Menorca a l'hivern", una obra produïda en els darrers dos anys que posa en evidència la compenetració de l'autor amb el paisatge illenc, que no pinta de manera mimètica, sinó destil·lant-ne l'essència a través del seu personal llenguatge pictòric.
Vilà treballa per damunt de tot en la pintura mateixa. Una pintura amb la que construeix una atmosfera plena de màgia, de solitud, i a vegades de malenconia, que li es característica. Els símbols i les emocions són elements propis de la seva producció. En aquest sentit, el pintor exhibeix quadres amb paisatges de sa Mesquida o es Grau des de la perspectiva dels seus ulls per oferir una mirada diferent de la realitat.
Vilà comença la seva trajectòria en el món del gravat, que encara cultiva. El seu perfil ha estat sempre el d'un artista independent, que no s'ha deixat arrossegar pels corrents "oficials" de cada moment. Avui és reconegut com un dels valors més rellevants de la figuració catalana contemporània.
DIARI DE MENORCA 03/04/11
L' ESTUDI
L'estudi del carrer Tres Llits (Documental TV3)
ELOGI DE L'ERROR
El títol 'Elogi de l’error', que en una primera lectura pot semblar equívoc o negatiu, vol expressar justament el contrari. De fet, és un elogi a la llibertat del pintor quan s’aventura a fer la seva feina malgrat el risc d’equivocar-se a cada passa que fa, a cada pinzellada, perquè anar sobre segur, sense sobresalts, tenir planificat el començament i el final d’un quadre, és limitar-se a fer pintura decorativa, molta de la qual, malauradament, trobem en les nostres avantguardes actuals.
De molt jove, aprengué l’ofici de tipògraf a la impremta que el seu pare tenia al carrer dels Tres Llits de Barcelona. L’any 1957 inicià classes de dibuix i pintura amb el pintor Jesús Gallego i Marquina i més tard estudià al Conservatori de les Arts del Llibre, al mateix temps que es matriculava a l’Escola Superior de Belles Arts de Sant Jordi de Barcelona, on conegué els amics que esdevindran els seus companys d’ofici al llarg de la seva vida.
L’any 1961, amb el pintor i gravador mexicà Juan José Torralba, creà l’editorial Chapultepec, on editaren carpetes de gravats i llibres il·lustrats (La luna nueva i Regalo de amante, de Rabindranāth Tagore, 1962). Paral·lelament, també muntaren un taller d’estampació, on estamparen obra pròpia i també de diversos pintors: Clavé, Tàpies, Ponç, Castillo, Montserrat Gudiol, Corberó, Hernández Pijuan, Arranz-Bravo, Roser Bru i Argimon, entre d’altres. L’any 1966 dissolgueren l’editorial i tancaren el taller.
A partir d’aquesta data, per bé que continuà gravant, Miquel Vilà inicià la seva etapa pictòrica. Dos anys més tard, exposà individualment a les galeries Ianua de Barcelona i Pecanins de Mèxic DC. Durant els anys setanta formà part dels artistes de la Galeria Adrià de Barcelona, on exposà individualment els anys 1973, 1975 i 1978. Des de l’any 1984 fins al 1990 impartí classes de tipografia i dibuix al Conservatori de les Arts del Llibre. A partir de l’any 1990, quan deixà les classes, es dedicà exclusivament a gravar i pintar.
El seu estil pictòric es consolidà a mitjan dècada de 1970. Si bé les obres exposades a la Galeria Adrià denotaven certes influències surrealistes, ben aviat prescindí de qualsevol isme per assolir un lirisme del tot personal. Miquel Vilà ha entès els grans mestres i sap que la pintura és misteri. Els interiors silents, buits de figures, la malenconia de les fàbriques desaparegudes del Poblenou barceloní o dels paisatges de Menorca, les seves lluminoses natures mortes, els retrats i actualment les seves biblioteques impossibles denoten una depuració pictòrica absoluta, lluny de qualsevol etiqueta.
ENCICLOPÈDIA DE CATALUNYA
Estudia s l'Escola SUperior de Bellas Arts de Sant Jordi i al Conservatori de les Arts del Llibre de Barcelona i, juntament amb Jodep Vives, pertany al nucli d'artistes figuratius que ha realitzat una pintura allunyada de les línies tradicionals.
Els primers anys traballa molt el gravat, gairebé com activitat única fins 1968, i entre 1961 i 1966 exerceix d'editor d'estampes i llibres il.lustrats.
El seu arrelament a l'illa es produeix a partir dels anys setanta, quan hi comença a exposar, a estiuejar i es casa amb una menorquina, amb la qual cosa paassa llargues temporades a Menorca.
Els temes menorquins més treballats són els paisatges i les composicions d'interiors amb natures mortes i finestres. Un dels elements del llenguatge de Vilà és la preocupació per representar els objectes amb molta consistència i amb una gran precisió visual. Aquesta precisió fa que la composició sigui molt acurada, al mateix temps que els elements que li agrada representar es repeteixin i, a vegades, es dupliquin. Així mateix, la incidència de la llum en els objectes amb un traç ferm i un color molt dens crea espais i atmosferes molt peculiars. La ténica que més empra és l'oli sobre tela, fusta o cartró.
Una característica que defineix l'obra de Vilà és el silenci de les composicions: no hi apareix la tıgura humana, són els objectes, el paisatger les habı-tacions els símbols que componen el món pictoric; la incidència de l'home és circumstancial. Sembla que juga amb el pas del temps: d'una banda, els elements fan la impressió que són permanents i, d'una altra, evoquen un moviment.
En una primera etapa, fins a 1974, les obres tenen un Iligam amb la pintura surrealista, especialment amb la plastica de Magritte i Dalí, i a partir de l'any 1975 crea uns espais solitaris, que evoquen la solitud de l'home, en què s'aixequen construccions amb elements geomètrics i amb uns colors vius, especialment el vermell i el blau. Com diu Fontbona, "des del 1974 la pintura de Vilà es despulla, s'essencialitza, el que no vol dir en absolut que s'esquematitzi o que es simplifiqui" (Fontbona, E.,2004: XIII).
Altres composicions són les vistes de ciutats solitàries o bé perspectives industrials amb una certa melangia amb una llum crepuscular i dramática que recorda l'univers pictoric dels pintors italians De Pisis, Sironi i Morandi. També conrea les vistes d'habitacions amb interiors angulars i amb perspectives múltiples que creen un espai irreal, que sembla que sura, molt proper a les obres de Giorgio de Chirico.
També pinta habitacions amb finestres i balconades que se solucionen mitjançant el contrast entre l'espai exterior i l'interior. Dins d'aquestes sèries destaquen les natures mortes amb un fons de la mar o bé en un interior, natures en les quals situa els objectes molt ben il.luminats.
La seva obra es pot trobar als museus d'art contemporani de Madrid i Sevilla, al Museu de Sofia (Bulgària) i al Museu d'Art Modern de Nova York. Així matelx, és present a les col leccions del Banc de Sabadell, Fundació "La Caixa" Biblioteca de Catalunya i Biblioteca Nacional de Madrid.
Ha obtingut diferents premis de pintura i gravat -a Menorca, l'any 1968, va rebre el primer premi de gravat del Saló de Primavera de Maó- i hi ha realitzat diferents mostres individuals i col.lectives.
ENCICLOPÈDIA DE MENORCA
Miquel Vilà amb els pintors Josep Vives Campomar i Xavier Serra de Llimona (Enciclopèdia de Menorca)
Miquel Vilà was born in Barcelona, 1940. He studied at The Escuela Superior de Bellas Artes de Sant Jordi and at The Conservatorio de la Artes del Libro in Barcelona. His artwork is owned by the Modern Art Museum in New York, the Museums of Fine Arts in Madrid and Seville, and by The Museum of Fine Arts in Sofia. His work appears in several private collections: Banco de Sabadell, La Caixa Foundation, Vila Casa Foundation, The National Library of Catalonia, Barcelona City Council Collection, Bassat Museum in Mataró, or The National Library of Madrid, among others.
He lives and works in Barcelona and Menorca.
Miquel Vilà (Barcelona, 1940) brings the most intimate Menorca to the canvas. The Catalan painter – married to a Menorcan woman – breathes into the oil the natural peak of an island that he experiences during his temporary stays.
The prestigious Sala Parés on Petritxol Street in Barcelona is hosting until the 26th the exhibition "Menorca in Winter", a work produced in the last two years that highlights the author's relationship with the island landscape, which he does not paint in a mimetic way, but rather distilling its essence through his personal pictorial language.
Vila works above all in painting itself. A painting with which he constructs an atmosphere full of magic, solitude, and sometimes melancholy, which is characteristic of him. Symbols and emotions are typical elements of his production. In this sense, the painter exhibits paintings with landscapes of Sa Mesquida or Es Grau from the perspective of his eyes to offer a different view of reality.
Vila began his career in the world of engraving, which he still cultivates. His profile has always been that of an independent artist, who has not allowed himself to be dragged by the "official" trends of each moment. Today he is recognized as one of the most relevant values of contemporary Catalan figuration.
DIARI DE MENORCA 04/03/11
AT THE STUDIO
ELOGI DE L'ERROR (PRAISE THE MISTAKE)
The title 'Elogi de l'error ('Praise of Error'), which at first reading may seem equivocal or negative, is intended to express precisely the opposite. In fact, it is a praise for the freedom of the painter when he ventures to do his work despite the risk of going the wrong way at every step he takes, at every single brushstroke, because doing it on the safe way, without any surprises, planning a painting from beginning to end, is to limit oneself to doing decorative painting, much of which, unfortunately, we find in our current avant-gardes.
At a very young age, he learned the trade of typographer in the printing house that his father had on Carrer dels Tres Llits in Barcelona. In 1957 he began drawing and painting classes with the painter Jesús Gallego Marquina and later studied at the Conservatory of the Arts of the Book, at the same time as enrolling at the Escola Superior de Belles Arts de Sant Jordi in Barcelona, where he met the friends who would become his colleagues throughout his life.
In 1961, with the Mexican painter and engraver Juan Jose Torralba, he created the Chapultepec publishing house, where they published folders of engravings and illustrated books (La luna nueva and Regalo de amante, by Rabindranath Tagore, 1962). At the same time, they also set up a printing workshop, where they printed their own work and also that of several painters: Clavé, Tàpies, Ponç, Castillo, Montserrat Gudiol, Corberó, Hernández Pijuan, Arranz-Bravo, Roser Bru and Argimon, among others. In 1966 they dissolved the publishing house and closed the workshop.
From that date, although he continued to print etchings, Miquel Vilà began his pictorial stage. Two years later, he exhibited individually at the Ianua galleries in Barcelona and Pecanins in Mexico DC. During the seventies he was part of the artists of the Galeria Adria in Barcelona, where he exhibited individually in 1973, 1975 and 1978. From 1984 to 1990 he taught typography and drawing classes at the Conservatory of Book Arts. From 1990, when he left classes, he dedicated himself exclusively to engraving and painting.
His pictorial style was consolidated in the mid-1970s. Although the works exhibited at the Galeria Adria denoted certain surrealist influences, he soon dispensed with any ism to achieve a completely personal lyricism. Miquel Vila has understood the great masters and knows that painting is a mystery. The silent interiors, empty of figures, the melancholy of the disappeared factories of Poblenou in Barcelona or the landscapes of Menorca, his luminous still lifes, portraits and currently his impossible libraries denote an absolute pictorial purification, far from any label.
ENCICLOPEDIA DE CATALUNYA
He studied at the Sant Jordi School of Fine Arts and the Conservatory of Book Arts in Barcelona and, together with Josep Vives, belongs to the core of figurative artists who have produced painting art away from traditional lines.
In his early years, he worked a lot on engraving, almost as his only activity until 1968, and between 1961 and 1966 he worked as a publisher of prints and illustrated books.
He became deeply rooted in the island in the 1970s, when he began to exhibit there, spend the summer there and marry a Menorcan woman, with whom he spent long periods in Menorca.
The Menorcan themes he worked on most are landscapes and interior compositions with still lifes and windows. One of the elements of Vilà's language is the concern to represent objects with great consistency and great visual precision. This precision makes the composition very accurate, while the elements he likes to represent are repeated and sometimes duplicated. Likewise, the incidence of light on objects with a firm line and a very dense color creates very peculiar spaces and atmospheres. The technique he uses most is oil on canvas, wood or cardboard.
A characteristic that defines Vilà's work is the silence of the compositions: the human figure does not appear, it is the objects, the landscape, the rooms and the symbols that make up the pictorial world; the incidence of man is circumstantial. It seems that he plays with the passage of time: on the one hand, the elements give the impression that they are permanent and, on the other, they evoke movement.
In an initial stage, until 1974, the works have a connection with surrealist painting, especially with the plastic art of Magritte and Dalí, and from 1975 onwards he creates solitary spaces, which evoke the solitude of man, in which constructions with geometric elements and bright colours are erected, especially red and blue. As Fontbona says, "since 1974 Vilà's painting has been stripped bare, essentialized, which does not mean at all that it has been schematized or simplified" (Fontbona, E.,2004: XIII).
Other compositions are views of solitary cities or industrial perspectives with a certain melancholy with a twilight and dramatic light that recalls the pictorial universe of the Italian painters De Pisis, Sironi and Morandi. He also cultivates views of rooms with angular interiors and multiple perspectives that create an unreal space, which seems to float, very close to the works of Giorgio de Chirico.
He also paints rooms with windows and balconies that are solved through the contrast between the exterior and interior space. Among these series, the still life with a sea background or in an interior stand out, natures in which he places the objects very well lit.
His work can be found in the museums of contemporary art in Madrid and Seville, in the Museum of Sofia (Bulgaria) and in the Museum of Modern Art in New York. As such, it is present in the collections of the Banco de Sabadell, Fundació "La Caixa" Library of Catalonia and the National Library of Madrid.
He has won various awards for painting and engraving - in Menorca, in 1968, he received the first prize for engraving at the Saló de Primavera de Maó - and has held at the island various individual and collective exhibitions.
ENCICLOPÈDIA DE MENORCA
Miquel Vilà with painters Josep Vives Campomar and Xavier Serra de Llimona (Enciclopèdia de Menorca)